Director People & Culture Carla van Lingen zet HR op de kaart bij ALDI: “We hebben enorme stappen gezet”

Vorig jaar vierde ALDI het 50-jarig jubileum in Nederland. Tevens werd de eerste werknemer gehuldigd voor vijftig dienstjaren. Een illustratie dat het personeel honkvast is, zegt Carla van Lingen op het hoofdkantoor in Culemborg.

“Door hiermee naar buiten te treden wordt ALDI als werkgever meer top of mind”

“Er is een grote populatie al heel veel jaren bij ons. De familiaire sfeer en de persoonlijke touch hebben een bepaalde aantrekkingskracht.” Dat geldt ook voor de klanten, stelt ze vast. Zo opende een vaste klant laatst een nieuwe winkel, met een vlammende speech. “Daar sprak zo veel trots en betrokkenheid uit, dan heb je weinig marketing meer nodig.”

In februari 2019 startte ze bij ALDI Nederland. Een bedrijf met vijfhonderd filialen en 10.000 medewerkers. Waarvan een HR-team met welgeteld vijf medewerkers, die zich bezighielden met basistaken zoals salarisadministratie en wettelijke verplichtingen.

“We waren erg instrumenteel georiënteerd en gericht op productiviteit. Maar tegenwoordig is werken veel meer dan werken en een arbeidsovereenkomst. Vanuit die visie zijn we gestart en hebben beleid gevormd op terreinen als onboarding, talentmanagement, opleiding en ook maatschappelijke ondersteuning van werknemers.”

Decentraal

De aantallen filialen en medewerkers zijn ruim vijf jaar later nog gelijk, maar inmiddels staat Van Lingen wel aan het roer van een team van zestig HR-professionals, veertig mensen die aan strategische en tactische zaken werken in Culemborg en twintig medewerkers operationeel in de verkoopbedrijven. In tegenstelling tot andere grote supermarktketens werkt ALDI immers decentraal, met verkoopbedrijven door het land waarvandaan ook de distributie wordt verzorgd.

Er is de afgelopen jaren dus veel gebeurd op HR-gebied. Van Lingen: “Ik ben begonnen aan het bouwen van HR en merkte daarbij dat ik mijn eigen visie kwijt kon. Dat maakte me enthousiast. Er heerste al snel een bepaalde energie om samen stappen te zetten naar de toekomst. We hebben het HR-businesspartnership in de organisatie gebracht.”

“Medewerkers die nu binnenkomen, stellen heel andere eisen aan de werkgever”

Binnen enkele maanden na haar aantreden schoof ze als Managing director People & Culture door naar de directietafel, vanwege een andere organisatiestructuur. Daar kreeg ze steun voor haar visie. “Fijn werken in relatie tot bedrijfsprestaties is altijd mijn visie op HR geweest. Fijn werken behelst veel elementen, en niet alleen de tijd op de werkvloer. Het is de gehele context van werk: erkenning, opleiding, perspectief en samenwerking. Een medewerker moet prettig thuiskomen van het werk.”

Een belangrijke sleutel naar dat fijne werken is ‘het goede gesprek’. “Dat stel ik centraal, en haal je niet uit een boek. Houd het zo simpel mogelijk, en doe het gewoon. Ga aan tafel met elkaar en luister, dan krijg je een bepaalde interactie. En doe dat ook met je werkomgeving. De supermarkt is een bijzondere werkomgeving, met een dunne scheidslijn tussen medewerkers en klanten. De medewerkers zijn je beste ambassadeurs.”

Lees het hele artikel op CHRO.nl: Director People & Culture Carla van Lingen zet HR op de kaart bij ALDI: “We hebben enorme stappen gezet”

RECENTE ARTIKELEN

Lessons learned: oud-CFO’s kijken terug. Tjero R Zomer (oud-CFO Transavia) : “Kom niet op het problemenlijstje.”

Lees verder

René Herremans, auteur en ‘HR-marketeer’: “HRM zou human relations management moeten zijn”

Lees verder