Frank Sluis (CFO Ahold Delhaize Europa en Indonesië): “Je komt alleen vooruit als je af en toe risico’s durft te nemen.”

Frank Sluis studeerde dierwetenschappen in Wageningen, maar koos uiteindelijk voor Finance. Bijna twee jaar staat hij nu als CFO aan het financiële roer van Ahold Delhaize Europa en Indonesië.

Zijn ouders runden een melkveehouderij in West-Friesland, in zijn jeugd was het melken van koeien net zo vanzelfsprekend als huiswerk maken. Na het voltooien van zijn VWO-opleiding toog Frank Sluis, CFO Europa en Indonesië van Ahold Delhaize, vanuit het Noord-Hollandse Hem naar Wageningen: “Mijn studie Zoötechniek lag, gezien mijn achtergrond als boerenzoon, misschien wel voor de hand. Maar ik werd daar aan Wageningen Universiteit ook penningmeester van Aiesec en een studentenvereniging. Dat vond ik echt heel erg leuk. Mijn afstudeerstage voltooide ik bij ABN AMRO en toen stond mijn omarming van Finance al vast. Ja, ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken!”

Die Finance loopbaan bracht Frank Sluis na zijn afstuderen in Wageningen in 1999 naar Unilever én een reeks van wereldwijde detacheringen. Zo werkte hij in Brussel, Moskou, Jekaterinenburg, Milaan en New York. In Rusland zette hij zijn Finance handtekening onder drie grote acquisities en was Sluis onder andere CFO van Kalina, de in 2011 door Unilever overgenomen Russische marktleider in cosmetica.

In de Verenigde Staten werkte hij drie jaar lang voor Reckitt, een grote speler in de branche voor hygiënische producten. Om drie jaar later neer te strijken als CFO bij het Nederlandse familiebedrijf Hoogwegt Group in Arnhem; ’s werelds grootste onafhankelijke leverancier van zuivelproducten en voedselingrediënten, vertegenwoordigd in 130 landen. Maar al snel, na 13 maanden, kwamen Ahold Delhaize en Europa-CEO Wouter Kolk op zijn pad.

‘Midden in de maatschappij, internationaal, complexiteit’

“Afscheid nemen bij een prachtig familiebedrijf als Hoogtweg is zeker niet leuk, maar bij Ahold Delhaize als CFO Europa en Indonesië aan de slag te kunnen, dat was een unieke kans”, aldus Frank Sluis. “Midden in de maatschappij, internationaal, complexiteit, het bouwen van én aan merken. Een enorme operatie, met merken als Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en bol.com in Nederland, met bedrijven in België, Tsjechië, Servië, Griekenland, Roemenië. En met joint ventures in Portugal en Indonesië.” Zijn team telt, verspreid over al die landen, ongeveer 700 Finance professionals. En is verantwoordelijk voor onder andere, financiële planning, ESG-rapportage en de administratieve processen van Finance en HR services, en de Europese inkoop. Hoeveel uren de CFO wekelijks maakt? “Ik hou van mijn werk, dus mijn uren tel ik niet.”

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder