Luc Leunis (CFO Maxeda): "Gelukkig hebben we, ook in onze directies, tech-voorlopers.”

Luc Leunis gaat er echt voor zitten, op het Amsterdamse hoofdkantoor van Maxeda DIY Group. Bijna zeven jaar al zwaait de extroverte en goedlachse Vlaming de financiële scepter over het doe-het-zelf concern met Praxis als Nederlandse vaandeldrager en Brico en BricoPlanit in België en Luxemburg. Vanuit het kantoor van de Chief Financial Officer zijn de contouren van de grote Praxis-vestiging in Amsterdam-Zuidoost duidelijk zichtbaar, één van de 190 vestigingen met die naam. Daarnaast telt moederbedrijf Maxeda nog eens 149 doe-het-zelf zaken onder het Brico- en BricoPlanit label in België en Luxemburg.

Mensen willen van hun huis en tuin een fijne werkomgeving maken, de zaken daar op orde hebben, nu ze er voor 50 procent hun arbeidstijd zullen blijven doorbrengen”

“We hebben in 2020 aanzienlijke groei in de doe-het-zelf markt gezien, het was ons beste jaar ooit”, vertelt Leunis. “Corona leidde tot verschuiving van de consumentenfocus naar woningverbetering. En dus, voor ons, tot een omzetgroei naar 1,562 miljard euro, 172 miljoen euro meer dan in 2019. Vorig jaar was die groei weliswaar iets minder, in 2021 kwamen we uit op 1.504 miljard euro omzet. Maar let wel, we waren dat jaar in Nederland door overheidsmaatregelen vier maanden zo goed als gesloten, levering op speciale bestelling daargelaten. In 2020 bedroeg onze winst 171 miljoen euro, vorig jaar was dat – vanwege die maanden van noodgedwongen winkelsluitingen in Nederland – 112 miljoen euro.”
En dus heerst er vooral veel positiviteit op de burelen van Maxeda in Amsterdam en Brussel. Want ook door het nieuwe, het hybride werken ziet de toekomst er voor het concern goed uit. “Mensen willen van hun huis en tuin een fijne werkomgeving maken, de zaken daar op orde hebben, nu ze er voor 50 procent hun arbeidstijd zullen blijven doorbrengen”, aldus de verwachting van Luc Leunis. “Dit is een structurele uplift voor de doe-het-zelf sector.”

Een sector waarin Maxeda binnen de Benelux als marktleider een sleutelrol speelt, met in totaal 339 winkels, 1 miljoen vierkante meter oppervlakte, ruim 7000 medewerkers en anderhalf miljoen klanten – online en fysiek – per week. Zo is het bedrijf in Nederland met het Praxis-label de nummer 2 van de branche, en in België met Brico en BricoPlanit zelfs de onbedreigde koploper. “Dit is een bedrijfstak zonder grote groeimarkten”, aldus de CFO, “maar tegelijkertijd wel degelijk een rendabele markt. Een groei van 2 á 3 procent in ‘normale tijden’ – lees zonder corona, zonder oorlog in Oekraïne – is voor ons oké. Ja, 2020 liet substantiële groei zien, de resultaten van 2021 beschouwen we vervolgens als basis om verder te gaan.”

Lees het volledige interview op CFO.nl

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder