Sebastiaan van Welie (CFO van Warner Music Benelux): “Als er één industrie data driven is, dan is het wel muziekstreaming.”

Warner Music (WM) is, naast Universal en Sony, de derde grote record company, wereldwijd, met het hoofdkwartier in New York en aanwezigheid in meer dan 80 markten. Als CFO rapporteert Van Welie aan de WM Benelux board in Amsterdam, via een stippellijn verbonden met Londen en het globale hoofdkwartier in de Verenigde Staten. “De Benelux-tak, wij dus, geldt als aardige markt om iets nieuws uit te proberen. Wij hebben hier immers de benodigde infrastructuur en goed opgeleide mensen.”

De Benelux-tak van de multinational richt zich op het ondersteunen en verder ontwikkelen van lokale artiesten. “Dat is een heel bewuste keuze”, zegt de CFO. “De wereld verandert. De doorbraak van een artiest kan razendsnel gaan, maar de aanloopperiode tot dat grote succes is soms grillig. Wij willen er zijn voor de lange termijn, voor de voortdurende evolutie.”

Tweeënhalf jaar na Van Welie’s aantreden brak de Covid-19 crisis uit en was het voor Finance zaak om de processen die met de business van doen hadden te laten doorlopen. Doordat Warner Music Benelux kort daarvoor de IT-infrastructuur had gemoderniseerd, kon iedereen meteen en probleemloos vanuit huis werken. Een kwestie van gelukkige timing. Maar, net als elders in de samenleving, kwam de winstgevendheid, met name de eerste maanden, zwaar onder druk. “Waar voorheen maandelijks forecasts werden gedaan, gebeurde dat tijdens de pandemie wekelijks, of zelfs nog vaker. Op de onmiddellijke stop van live optredens door artiesten, werd ingesprongen door digitaal te connecten met het publiek.”

Lees het hele artikel op cfo.nl: Sebastiaan van Welie (CFO van Warner Music Benelux): “Als er één industrie data driven is, dan is het wel muziekstreaming.”

RECENTE ARTIKELEN

Ferdy Dautzenberg (CFO van HyET Solar): “You can’t do it all in once.”

Lees verder

Natascha van Beek Directeur People en Culture Hays NL

Lees verder