'Advertentieplatform Xandr van Microsoft overtrad in 2022 de AVG door dataverzoeken te weigeren'
Xandr, een dochterbedrijf van Microsoft dat de onlineadvertentieverkoop afhandelt voor websites, overtrad in 2022 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) door dataverzoeken van Europeanen bijna rechtstreeks in de prullenbak te gooien. Dat claimt de Oostenrijkse privacystichting noyb. Xandr bevestigt dat het alle verzoeken verwijderd heeft en zegt daar een logische reden voor te hebben.
Pseudoniem is niet te koppelen
Het advertentieverkoopplatform kreeg in 2022 bijna 1300 verzoeken van Europeanen die inzage wilden in hun gegevens. Onder de AVG moet een onderneming op verzoek verzamelde persoonsgegevens delen. Dat deed Xandr geen enkele keer. Alle verzoeken werden gemiddeld binnen twee werkdagen behandeld, en afgewezen. Hetzelfde gebeurde in 2022 met de ruim 600 verzoeken van Europeanen om hun persoonsgegevens door Xandr te laten verwijderen. Al die verzoeken werden afgewezen.
Hoe kan dat? Xandr verweert zich met het argument dat de verzoeken afgewezen zijn omdat de aanvrager niet vast te stellen was. Het bedrijf slaat persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden op onder pseudoniemen en kon die pseudoniemen in 2022 blijkbaar niet koppelen aan de identiteit van een aanvrager, schrijft Tweakers – dat als DPG-titel zelf ook gebruikmaakt van Xandr in combinatie met tooling van DPG Media.
Lees het hele artikel op Adformatie.nl: ‘Advertentieplatform Xandr van Microsoft overtrad in 2022 de AVG door dataverzoeken te weigeren’