Directeur People & Culture ManpowerGroup Susanne Hamelink: “Meer en beter nadenken over hoe je iets zegt”

Ze begon als hoofd P&O, daarna kwamen titels als HR-directeur en CHRO. Nu is ze directeur People & Culture. Een schot in de roos die omschrijving, vindt ze. “Want het draait om mensen en cultuur. Wij roepen ‘people first’, en de cultuur is de reden dat mensen bij ons komen werken. Stel dat ik binnen HR van baan zou wisselen, dan zou ik mijn werk weer willen vervatten in P&C. Ik vind het mooi.”

“Mensen zijn bij ons wie ze zijn. We hebben een hele diverse organisatie, met bijvoorbeeld een groot LHBTQ-plus netwerk.”

Tijdens de maandelijkse welkomstdag voor nieuwe medewerkers legt ze haar functietitel altijd uit. Ze introduceert zo de nieuwkomers in de bedrijfscultuur en merkt dat dat direct een verbindende werking heeft.  Om die cultuur er even uit te lichten bij ManpowerGroup. Die beschrijft Susanne Hamelink als ‘open, persoonlijk, een grote onderlinge hulpbereidheid en grote acceptatie voor iedereen’.

“Mensen zijn bij ons wie ze zijn. We hebben een hele diverse organisatie, met bijvoorbeeld een groot LHBTQ-plus netwerk. Ouderschapsverlof is bij ons een recht voor iedereen en we onderzoeken de mogelijkheid om transitieverlof in te voeren. We zien terug dat mensen hiervoor kiezen wanneer ze een nieuwe baan zoeken.”

Diversiteit

Dat laatste blijkt uit de maandelijkse pulse survey, die bestaat uit een vraag met vijf keuzemogelijkheden en een formulier voor open feedback. Ook in exit-interviews hoort ze dat.

“We kijken dan altijd goed naar hoe happy iemand is. Dan blijkt dat mensen kiezen voor ManpowerGroup om wie we zijn en wat we uitstralen. Ze vallen niet voor dingen als een fancy gebouw of mooie technologie, wel voor diversiteit. Ze voelen zich hier thuis. Daardoor hebben we nu mensen uit een zeer breed spectrum qua geloof, etniciteit, gender, et cetera.”

Lees het hele artikel op CHRO.nl: Directeur People & Culture ManpowerGroup Susanne Hamelink: “Meer en beter nadenken over hoe je iets zegt” – CHRO.nl

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder