Julien Pluijmen, CHRO Brocacef Groep: “We leven in een tijd waarin niet ontwikkelen geen optie is”

Brocacef Groep bestaat uit een groep bedrijven die zich dagelijks inzetten voor de gezondheid van mensen. Met de merken Brocacef en BENU is de organisatie daar waar mensen behoefte hebben aan advies over een gezonde leefstijl, de juiste medicijnen, zelfzorgproducten en medische hulpmiddelen.

“Vorig jaar is de strategie herijkt, maar de ambitie blijft hetzelfde. Het is onder meer te zien aan de enorme capaciteitsuitbreiding die is doorgevoerd”

Thuis, in ziekenhuizen, instellingen en in apotheken. In de zakelijke markt bedient Brocacef een grote diversiteit aan zorgverleners. Van apotheken en apotheekhoudende huisartsen tot zieken-, verzorgings- en verpleeghuizen en farmaceutische producenten. Op de consumentenmarkt is Brocacef Groep in het hele land zichtbaar én dichtbij met een keten van ongeveer 350 apotheken.

Daarnaast is er online bereikbaarheid met benu.nl waar medicijnen, medische hulpmiddelen en zelfzorg producten te bestellen zijn. Bij Brocacef Groep werken ca. 5.300 medewerkers. Brocacef Groep is onderdeel van de PHOENIX group in Mannheim.

Schaarste op de arbeidsmarkt

Vorig jaar is de strategie herijkt, maar de ambitie blijft hetzelfde. Het is onder meer te zien aan de enorme capaciteitsuitbreiding die is doorgevoerd in Amsterdam Nieuw-West. Sinds kort bedient Brocacef vanuit een nieuw fulfillmentcenter met een dubbele capaciteit t.o.v. van het vorige distributiecentrum in Amsterdam Westpoort de Randstad. Ook wordt het distributiecentrum ingezet voor medicijnvervoer met elektrische bestelwagens voor particulieren in groot-Amsterdam. Daarnaast is er in Ede een nieuw ‘healthcare logistics’-distributiecentrum geopend.

Toch zijn alle groeidoelstellingen minder vanzelfsprekend dan vier jaar geleden. Eén van de grootste bedreigingen is de onvoorziene grote schaarste op de arbeidsmarkt, zegt Julien Pluijmen, sinds 2020 CHRO van Brocacef. Die schaarste maakt het moeilijk om mensen aan te trekken én draagt bij aan een hoger verloop onder het personeel, waardoor het bedrijf nu grote inspanningen moet verrichten om voldoende mensen te vinden en behouden om de groei van het bedrijf te kunnen dragen. “En ik zie de krapte op de arbeidsmarkt niet minder worden. We gaan nóg meer onze collega’s centraal stellen, goed naar ze luisteren en samenwerking stimuleren.”

Die tekorten werken nu al in alle geledingen van Brocacef en BENU door. We zien dat de impact van verzuim en verloop groter is onder de doelgroepen apothekersassistenten en medewerkers werkzaam in de distributiecentra. Dit vraagt dat er vaak alles op alles gezet moet worden om de levering van medicijnen binnen een dag na bestelling af te leveren, aldus Pluijmen.

“Net als de BV Nederland ervaren medewerkers ook een hogere werkdruk; daarom ontwikkelen we diverse initiatieven voor deze doelgroep”

Wat betreft de derde grote groep werknemers, het kantoorpersoneel, is het tekort minder nijpend. “Ook dankzij het hybride werken, dat we tijdens de coronacrisis hebben ingevoerd voor kantoorpersoneel. En wij gaan zeker niet terug naar een werkweek waarbij medewerkers elke dag naar kantoor moeten komen, want het blijkt alle betrokken partijen goed te bevallen. Onze werknemers zijn over het algemeen tevreden over de balans die ze hebben tussen werk- en privéleven. Net als binnen de BV Nederland ervaren medewerkers ook een hogere werkdruk; daarom ontwikkelen we diverse initiatieven voor deze doelgroep door onze online leerbibliotheek te actualiseren evenals bijvoorbeeld (budget)coaching aan te bieden.

Lees het hele artikel op CHRO.nl: Julien Pluijmen, CHRO Brocacef Groep: “We leven in een tijd waarin niet ontwikkelen geen optie is”

RECENTE ARTIKELEN

Maryjo Charbonnier, Kyndryl, jurylid CHRO-award: “HR-leider kan vitale rol spelen bij het aanpakken van polarisatie”

Lees verder

Zo werkt het meten van aandacht

Lees verder