Kim Inpijn, Chief People & Culture Officer Bugaboo: “Innovatieve kracht is de ziel van het bedrijf”

Innovatie en groei, maar ook duurzaamheid en diversiteit zijn kernbegrippen bij Bugaboo. Chief People & Culture Officer Kim Inpijn werkt aan een cultuur die deze strategie ondersteunt. De hoge gunfactor van het merk helpt daarbij: “We vullen vacatures meestal binnen twee maanden op.”

Ze begon haar loopbaan 23 jaar geleden als HR-trainee bij Unilever en vervulde daarna verschillende HR-functies bij Eneco, AkzoNobel en Friesland Campina. Sinds begin 2021 is ze verantwoordelijk voor het HR-beleid bij Bugaboo. Dit Nederlandse bedrijf maakt kinderwagens, autostoelen en campingbedjes.

Is de HR-portefeuille bij Bugaboo de kroon op een drieëntwintigjarige HR-carrière?

“Zo voelt het wel een beetje.”

Wat deed je besluiten om de overstap te maken van een grote corporate naar een bedrijf dat nog geen 25 jaar bestaat?

“In al die corporates leer je de dynamiek van het bedrijfsleven kennen. Maar je zit ook altijd als een spin in het web tussen allerlei krachten. Na zoveel jaar kreeg ik de behoefte om naar een wat kleiner bedrijf te gaan, waar de beïnvloeding directer kon. Kortere lijnen, heel snel feedback op wat je doet.”

Is dat ook het meest aantrekkelijke aan je huidige rol?

“Ja, en mijn brede HR-rol, terwijl ik in het verleden vaak aan de HR-businesspartner kant zat. Nu ga ik over het hele palet: beleid, strategie, nog steeds HR-businesspartnerwerk, maar ook de operatie.”

“Wat je het best moet kunnen in een grote organisatie is veel verschillende stakeholders beïnvloeden”

e maakt deel uit van het MT. Ervaar je dat als een andere dynamiek?

“Ook in de corporates zat ik in het MT. Alleen dat MT ging niet over alles en je kon ook niet alles overzien. Nu hebben we een bedrijf met duizend medewerkers. Die ontmoet je niet dagelijks, maar je kunt heel snel na een beslissing in actie komen en checken of het ook de juiste beslissing is.”

Welke ervaringen in die corporate wereld kun je nu heel goed gebruiken?

“Wat je het best moet kunnen in een grote organisatie is veel verschillende stakeholders beïnvloeden. Dat heb ik echt geleerd en is daarna in een kleinere organisatie makkelijker. Daarnaast is in zo’n corporate zoveel expertise, daar krijg je als HR-professional veel van mee.”

Lees het hele artikel op CHRO.nl: Kim Inpijn, Chief People & Culture Officer Bugaboo: “Innovatieve kracht is de ziel van het bedrijf”

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder