Maartje Vos, VP HR DHL eCommerce Benelux: “Geen marktleiderschap zonder topwerkgeverschap”

“In de afgelopen 25 jaar is het enorm veranderd hoe je met mensen omgaat. Medewerkers zijn een kostbaar goed geworden; ze moeten echt voor je willen kiezen als bedrijf”, zegt Maartje Vos, VP HR DHL eCommerce Benelux.

 

“Toen ik bij DHL startte was het pakketje key, nu staat de mens centraal”

Tekst: Toine Al en Ruud Coumans      Beeld: Ton Zonneveld

De pakketmarkt zit de afgelopen jaren sterk in de lift. Daarvan profiteren met name de grote pakketbezorgers, zoals DHL. De pakketdienst van DHL is met meer dan 13.000 medewerkers in de Benelux goed voor dagelijks ruim 1 miljoen pakketten. Van de Nederlandse markt dekken marktleider PostNL en DHL samen ongeveer 90 procent, waarbij DHL de marktleider inmiddels dicht genaderd is. Om dat marktleiderschap te bereiken heeft Vos één duidelijke boodschap: “Zonder topwerkgeverschap geen marktleiderschap.”

Daarbij speelt de Top Employer certificering nadrukkelijk een rol. En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Welke inspanningen dit van de DHL-organisatie vergt, weet Vos als geen ander. Haar HR-loopbaan bij DHL omspant inmiddels 27 jaar, de afgelopen 11 jaar in directiefuncties. Haar LinkedIn-profiel schetst haar als een ‘leider en aanjager van de HR- en de geïntegreerde businessagenda binnen een organisatie, met een sterke persoonlijke drive, humor’ en als een sociaal mens.

Een van de grootste werkgevers

Zij voelt zich thuis bij het van oorsprong Amerikaanse DHL (opgericht in San Francisco, 1969), sinds 2002 een internationale dochteronderneming van Deutsche Post DHL, samen wereldwijd goed voor meer dan een half miljoen medewerkers. Het is daarmee een van de grootste werkgevers ter wereld. En een vertrouwde, household name tot in de uithoeken van de planeet als wereldwijd marktleider in internationale expresbezorging en logistiek.

Wat maakt DHL nu zo aantrekkelijk voor zo’n lange loopbaan in de HR-functie?

“Dat heeft toch echt wel te maken met de logistiek, die heeft me vanaf het begin gegrepen. Je maakt onderdeel uit van de economie. Als je de krant leest, zie je dat logistiek altijd een impact heeft. Je kunt ook zaken relateren in de maatschappij en de economie en de politieke omgeving. Wat er gebeurt, heeft ook altijd een effect in de logistiek. En als je daarbinnen dan kijkt naar HR, dan vind ik het vooral aantrekkelijk om mensen centraal te stellen, te helpen, support te bieden om ze te ontwikkelen. Dit is heel belangrijk, zeker in deze tijd, want er zijn steeds minder mensen beschikbaar in het werkende veld.”

Met dank aan Mans Kuipers

Lees het hele artikel op CHRO.nl: Maartje Vos, VP HR DHL eCommerce Benelux: “Geen marktleiderschap zonder topwerkgeverschap” – CHRO.nl

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder