Oud CHRO Hein Knaapen: “Dit heeft mijn hele denken over HR diepgaand beïnvloed”

‘Business as usual’ regeert in menige organisatie, de macht der gewoonte heerst. “Mensen zijn dan sterk gericht op werkjes afmaken en op tijd leveren. Ze kenmerken zich door een sterk transactionele instelling”, in de woorden van Hein Knaapen, voormalig CHRO van ING en tegenwoordig managing partner Europe van organisatieadviesbureau CEO Works.

Het ’talent’ dat zorgt voor de grootste ‘value’ kan zich in alle geledingen van een bedrijf ophouden

Die transactionele instelling van werknemers, dat gericht zijn op ‘de dingen juist doen’ betekent ook dat de vraag of ze wel ‘de juiste dingen doen’ vaak niet wordt gesteld. “Dat ze lang niet altijd bezig zijn met wat er echt toe doet”, aldus Knaapen. Wat er echt toe doet is waardecreatie, waaronder Knaapen iets verstaat dat veel verder gaat dan het algemene begrip ‘toegevoegde waarde’.

Knaapen: “Een toenemende relevantie voor je klanten, je investeerders, je medewerkers en je andere stakeholders. Die toenemende relevantie komt tot uitdrukking in de beurswaarde of de prijs van een bedrijf. En om relevanter te worden, is het niet genoeg om te excelleren in die ‘business as usual’. Je moet daar juist bovenuit zien te stijgen.”

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder