4 AI-tips voor marketeers van Marleen Smit, directeur retail bij Google Benelux
Door: Marleen Smit, directeur retail bij Google Benelux
Vorig jaar ging het over het ‘wat’ van AI, dit jaar gaat het over het ‘hoe’. Sterker nog, in de afgelopen 12 maanden is het zoekvolume naar ‘hoe gebruik je AI’ met 350 procent gestegen in de EU en met 450 procent in de VS. Het is terecht dat mensen nadenken over hoe ze de voordelen van AI kunnen
benutten. Zoals elke nieuwe technologie brengt AI risico’s met zich mee – risico’s op fouten, misbruik en desinformatie. Maar één risico weegt zwaarder dan alle andere: het risico om de boot te missen.
‘Hoe’
Elke technologische innovatie – van het internet tot de mobiele telefoon – kan levens ten goede veranderen. AI heeft het potentieel om innovatie, sociale en economische vooruitgang te brengen op een schaal die we nog niet eerder hebben gezien. Alleen al generatieve AI kan onze Nederlandse economie mogelijk met maar liefst 85 miljard euro versterken, terwijl 67 procent van de werknemers in Nederland Generatieve AI zullen gebruiken als ondersteuning bij hun werk.
Vooral de creatieve industrie kan profiteren van de AI-omslag. AI kan de hele reclamecyclus een boost geven – van ideeëncreatie en contentgeneratie tot metingen en inzichten. Degenen die de voordelen vroegtijdig benutten, bouwen een concurrentievoordeel op – en degenen die dat niet doen, lopen het risico achterop te raken.
Uit onze gesprekken in Cannes vorige maand blijkt duidelijk dat bedrijven enthousiast zijn over het potentieel van AI, maar net als de rest van de wereld vragen ze zich af ‘hoe’.
Vierstappenplan
Het is een spannende tijd om als creatieveling met AI te experimenteren. AI kan elke fase van het creatieve proces uitbreiden. Voor degenen die willen beginnen, raad ik een vierstappenplan aan: rij, experimenteer, concurreer en werk samen.
Zie AI als een krachtige auto – hij heeft de juiste brandstof nodig om te presteren. Voor AI-tools is de ‘brandstof’ data. Goede AI vereist kwalitatief goede data – hoe meer het weet over je bedrijf, klanten en bedrijfsdoelen, hoe beter het voor je kan presteren. Dus maak je data klaar om te ‘rijden’.
Experimenteer vervolgens. Laat je teams spelen met AI. Marketing is een geweldige testbasis voor nieuwe toepassingen en experimenten, of je nu je productiviteit wilt verhogen, nieuwe ideeën wilt genereren of bestaande ideeën wilt testen. We moedigen Googlers in het hele bedrijf aan om elke dag te spelen en te experimenteren met AI. Onze marketingteams gebruiken AI ook om hun campagnes te ondersteunen: of het nu gaat om het genereren van meerdere versies van een advertentie in de tijd die het voorheen kostte om er maar één te maken, of om AI te gebruiken om campagnes te vertalen, kopiëren en implementeren in 150 landen.
Lees het hele artikel op Adformatie.nl: 4 AI-tips voor marketeers van Marleen Smit, directeur retail bij Google Benelux