Abovo Media bestaat 25 jaar: 'Als wij ons als corporate gaan gedragen, is dat het begin van het einde'

Abovo Media (nu Abovo Maxlead) bestaat 25 jaar en het bedrijf viert dat met onder meer twee grote verbouwingen. Zowel in Oegstgeest bij Maxlead als thuis in Hoorn, waar een extra verdieping komt met grote kantine, een podium en vergaderzalen. In het derde kwartaal moet het klaar zijn. Inmiddels is Abovo Media dat ooit begon als bureau gericht op printmedia uitgegroeid tot een mediabureau met serieuze schaal met 230 fte en specialisten op alle disciplines.

Maar eigenaren Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk willen ook dat Abovo een bedrijf blijft waarbij het draait om het echte ondernemerschap. Een bureau dat familiair is met korte lijnen, vertellen ze in hun kantoor op de vierde verdieping, samen met ceo Willem-Albert Bol.

‘Sur commission? Nooit van gehoord’

Eerst terug naar het begin. Verbeek en Zoutendijk begonnen ooit precies op dezelfde dag ergens in 1998 op de salesafdeling bij de Kabelkrant. ‘De training was in Apeldoorn. We kwamen er al snel achter dat we bij elkaar in de buurt woonden, dus konden met elkaar meerijden.’

Hoewel ze in hetzelfde gebied moesten verkopen, zagen ze elkaar niet als rivalen. Zeggen ze. Verbeek: ‘Nee hoor, er was handel genoeg.’
‘Ik denk dat we gelijkwaardig waren qua sales’, zegt Zoutendijk.

Lang hielden ze het niet vol bij de Kabelkrant, maar ze zagen wel een kans. Al hun klanten kregen vertegenwoordigers uit heel Nederland op bezoek. Al die verschillende contracten die ze daarvoor moesten afsluiten en het werk dat daarvoor gedaan moest worden, kon veel efficiënter. Zo ontstond Abovo Media. Toen Verbeek en Zoutendijk Abovo Media begonnen – Abovo is Latijn voor (vrij vertaald) ‘van begin af aan’ – kenden ze de mediabureauwereld totaal niet. ’Gewoon nul’, erkent Zoutendijk. ‘Sur commission? Nooit van gehoord.’

Ze kwamen steeds stapjes verder, door mensen te leren kennen en een relatie op te bouwen met leveranciers en exploitanten. ‘Wij waren vooral bezig met verkoop en goede plannen bij klanten neerleggen. Dat inkoopverhaal werd pas later interessant, omdat we begrepen dat daar wat te halen viel’, lacht Verbeek.

Lees het hele artikel op Adformatie.nl: Abovo Media bestaat 25 jaar: ‘Als wij ons als corporate gaan gedragen, is dat het begin van het einde’ (adformatie.nl)

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder