Afsluiten securityverzekering gaat niet meer zomaar

Verzekeraars op hun beurt stellen steeds hogere eisen aan de beveiliging van hun klanten, ziet Louise de Gier.

Veel bedrijven en instellingen onderschatten nog steeds de risico’s van cybercrime. De vraag is niet of er een aanval komt, maar wanneer. Nieuwe regelgeving moet Europa digitaal weerbaarder maken tegen cybercriminaliteit. In de tweede helft van 2024 moet deze zogenoemde NIS2-richtlijn (Network & Information Systems Directive) in de Nederlandse wet geïmplementeerd zijn. Ook wordt gewerkt aan een Europees certificeringssysteem op basis van de EU Cybersecurity Act en komt er specifieke regelgeving voor de financiële sector, de Digital Operational Resilience Act (DORA).

Een goed cybersecuritybeleid omvat de juiste technische maatregelen, organisatorische maatregelen en beleidsmaatregelen, inclusief een incident response plan en duidelijke contracten met de opdrachtgevers van IT-dienstverleners. Opdrachtgevers moeten ook goede cybersecurityafspraken maken met de hele keten van IT-leveranciers, hosting providers en andere betrokken partijen, zoals externe deskundigen.

Goede cybersecurityverzekering

Naast de wettelijke verplichtingen eisen tegenwoordig bijna alle opdrachtgevers dat de IT-leverancier waarmee zaken wordt gedaan een adequate cybersecurityverzekering afsluit bij een gerenommeerde cybersecurityverzekeraar. Als er schade ontstaat door cybercrime en dit komt voor rekening en risico van de IT-leverancier, kunnen de kosten en schades zo hoog oplopen dat dit niet door de IT-leverancier gedragen kan worden. Zo kan de IT-leverancier verantwoordelijk zijn voor een goed back-upbeleid, ook als dat niet expliciet is afgesproken. Er is rechtspraak waarin de IT-leverancier aansprakelijk was voor de schade als gevolg van het ontbreken van een goed werkende back-up. Dit was bijvoorbeeld het geval omdat een leverancier had afgesproken zorg te dragen voor adequate beveiliging.

Lees het hele artikel op AGConnect.nl: Afsluiten securityverzekering gaat niet meer zomaar

RECENTE ARTIKELEN

Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek

Lees verder

De carrière van Silvie Spreeuwenberg: ‘Ik ben een kennismakelaar’

Lees verder