‘Er is altijd een reden om het over waarde te hebben’

Iedereen wil waarde halen uit zijn product, dienst, samenwerking en verdere werkzaamheden. “Maar als je dan doorvraagt wat die waarde precies is, krijg je verschillende antwoorden”, zegt Maarten Bordewijk. Hij is trainer op het gebied van IT Service Management en mede-organisator van SRVision. “Het kan per situatie verschillen, mettertijd veranderen en het kan zelfs verschillend zijn binnen de organisatie zelf. Iedereen heeft immers andere belangen. Dus je moet ‘waarde’ wel concretiseren. Er moet een uitkomst aan vast hangen.”

In veel gevallen wordt bij zo’n uitkomst direct gedacht aan geld. Waarde kan financieel worden uitgedrukt, maar gaat vooral om het bijdragen aan het succes van een bedrijfsproces van de belanghebbenden, zoals klanten. Het kan ook gaan om het voorkomen of aanpakken van misverstanden of het verbeteren van efficiency. “Of: hoe kan ik het verkopen? Wat is in de toekomst de mogelijke waarde van dit product, wat nu alleen nog maar geld kost? Er zitten allerlei aspecten aan die je mee moet nemen in de discussie over waarde.”

Lees het hele artikel op AGconnect.nl: ‘Er is altijd een reden om het over waarde te hebben’

RECENTE ARTIKELEN

Harold Vreeburg, directeur HR Croonwolter&dros: “Loop eens met je handen in je zakken over de afdeling”

Lees verder

CFO meets CEO: “Onze bazen zijn onze oprichters. En die zitten aan het einde van de gang.”

Lees verder