genAI in bedrijf: alles krijgt een AI-sausje

De AI-omarming in de markt dendert door en lijkt maar weinig onberoerd te laten. De techwereld brengt en beleeft zelf een nieuwe revolutie. De beloftes, mogelijkheden en verwachtingen hierbij zijn groot, groter, groots. Echter, soms is AI simpelweg een kostenbesparend bedoelde chatbot. Een front-end implementatie waar eindgebruikers weinig aan lijken te hebben en waar gebruikende bedrijven soms juist meer zorgen van kunnen krijgen. Zoals een opgeblazen factuur voor AI-gebruik dat wordt aangejaagd door externe factoren.

Buzzwoord en beurswaarde

Soms is AI wel degelijk een krachtige vorm van automatisering die voor flinke veranderingen zorgt. De kwestie van betrouwbaarheid – versus zogeheten hallucinaties door AI’s – is en blijft hierbij een belangrijk punt. En soms is AI slechts AI-in-naam. Het is al enige tijd bekend dat het toevoegen van ‘AI’ aan een bedrijfsnaam, product of strategie voor een oppepper van de beurskoers kan zorgen. Of voor toegang tot meer investeringskapitaal, zeker in de Verenigde Staten waar venture capital een belangrijke drijfveer is voor ICT.

Naar de beursimpact van het zogeheten ‘AI-washing’ is in mei 2022 al eens wetenschappelijk onderzoek gedaan. Daarbij is geconstateerd dat aandelen van bedrijven met AI in de naam het flink beter doen dan die van bedrijven zonder AI in de naam. Dat was dus nog vóór het debuut in november 2022 van OpenAI’s ChatGPT dat zowel de mogelijkheden van AI als ook de hype daaromheen naar nieuwe hoogten heeft gestuwd. Begin 2023 is AI op de aandelenbeurs geduid als de volgende aanjager, na recente fads als blockchain, cryptovaluta en NFT’s (non-fungible tokens). En na de oudere hype van het dotcomtijdperk.

Inmiddels is AI-washing officieel erkend door de Amerikaanse beurswaakhond SEC, die er fel op is en het publiek waarschuwt voor overtrokken claims. Recent heeft die toezichthouder nog een waarschuwend signaal afgegeven door twee investeringsadviseurs aan te klagen voor misleiding met geclaimd AI-gebruik. De AI-wildgroei gaat echter veel verder dan de waan van de beurs en de gretigheid van de techindustrie.

Lees het hele artikel op AGConnect.nl: genAI in bedrijf: alles krijgt een AI-sausje (agconnect.nl)

 

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder