Tijd dringt om systemen goed toegankelijk te maken

Een slechtziende die online een vakantie wil boeken voor het hele gezin, beslist over meer dan het budget voor zichzelf. Dat gaat van misschien wel over vier of vijf mensen. Dan moet een keuze worden gemaakt. Aan de ene kant een discounter met een scherpe prijs maar een website waar je met een visuele beperking moet worstelen om de juiste informatie te vinden. Aan de andere kant, een organisaties met een toegankelijke en gebruiksvriendelijke reiswebsite, maar die wel iets duurder is. De keuze is snel gemaakt.

Ondernemers die geen aandacht besteden aan de toegankelijkheid van hun websites, apps of digitale terminals laten al snel de omzet van 20 tot 25% van de mensen links liggen, stelt Ron Beenen, die zich jaren bezig houdt met deze problematiek. Voorheen deed hij dat bij de Stichting  Accessibility, nu bij het wereldwijd actieve bedrijf Deque Systems.

Over twee jaar wordt digitale toegankelijkheid van websites en apps ook nog eens verplicht. De European Accessibility Act is in 2019 aangenomen en wordt nu vertaald in nationale wetgeving. Op 28 juni 2025 moeten alle bedrijven met meer dan tien werknemers of een omzet van meer dan 2 miljoen euro aan die regels voldoen. “De Nederlandse overheid loopt wat achter met de wetgeving, maar de regels zijn duidelijk en de datum waarop deze van kracht worden, is hard. Dus er is geen enkele reden voor organisaties niet nu al te beginnen.”

Beenen vreest dat het anders net zo gaat als met de invoering van de GDPR (in Nederland AVG). Organisaties voelden zich overvallen en moesten in korte tijd veel regelen tegen hoge kosten. “Grote bedrijven zoals banken, verzekeraars grote retailers zijn er [toegankelijkheid, red] vaak al langer mee bezig. Die hebben een compliance-afdeling die het risico van niet voldoen aan de regels, ziet aankomen, vaak in combinatie met bijvoorbeeld initiatieven voor diversiteit en inclusiviteit.” Beenen maakt zich vooral zorgen over het middelgrote en grote MKB-segment. Dat is de reden dat ondernemersvereniging MKB Nederland hier volop mee bezig is, onder meer met de website mkbtoegankelijk.nl. Ondernemers kunnen voor hun website al een snelle indicatie krijgen hoe hun website presteert op ismijnsitetoegankelijk.nl.

Lees het hele artikel op AGConnect.nl: Tijd dringt om systemen goed toegankelijk te maken

RECENTE ARTIKELEN

Harold Vreeburg, directeur HR Croonwolter&dros: “Loop eens met je handen in je zakken over de afdeling”

Lees verder

CFO meets CEO: “Onze bazen zijn onze oprichters. En die zitten aan het einde van de gang.”

Lees verder