Waarde creëren staat en valt met goede samenwerking in de hele keten

De kern van IT-servicemanagement is het toevoegen van waarde. Hoe realiseer je die waarde precies? Dat gaat alleen als alle betrokkenen – van klant tot toeleverancier – samenwerken en zaken niet te complex worden gemaakt, meent Wim Hoving, algemeen directeur van Servitect en chief architect van de ISM-methode.

 

‘Waarde’ is een wat vaag begrip, maar komt uiteindelijk neer op de meerwaarde die een IT-dienst levert. Hoe ondersteunt het de gebruiker in zijn werk? “Wat waarde is, is dus subjectief en kan alleen door de klant bepaald worden”, aldus Hoving.

 

Maar hoe realiseer je die waarde dan? Daar zijn vier kernrollen bij betrokken, die zelf lang niet altijd inzien wat hun eigen toegevoegde waarde en rol precies is. Neem de gebruikers: door goede meldingen en feedback dragen ze zelf bij aan de waardecreatie. Of opdrachtgevers, die te weinig tijd besteden aan de sturing van de dienstlevering. “De opdrachtgevers herkennen zelf vaak alleen de kosten. De baten zullen ze via de eindgebruiker moeten vernemen”, verklaart Hoving. En ook professionals die de dienst maken – zoals de functioneel beheerders, applicatiebeheerders, systeembeheerders en developers – zijn zich niet altijd bewust van de waarde die hun werk precies heeft voor de klant. Zelfs de IT-manager – die zorgt dat professionals goed kunnen werken, zodat zij waarde kunnen leveren – stuurt daar vaak niet op.

Lees het hele artikel op AGconnect.nl: Waarde creëren staat en valt met goede samenwerking in de hele keten

RECENTE ARTIKELEN

Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Lees verder

Cyberrisico’s mitigeren na fusies en overnames

Lees verder