Toezichthouders samen aan de slag met nieuwe Europese wetgevingen

De overlap in het werk van toezichthouders wordt bijvoorbeeld duidelijk vanuit de cookiewetgeving. Privacy speelt daar een belangrijke rol in, waardoor het onderwerp in het domein van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) valt. Maar het heeft vooral ook effect op de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Bedrijven kunnen in theorie dus met beide toezichthouders te maken krijgen, zelfs als het om slechts één zaak gaat. Dat kan betekenen dat bedrijven informatie twee keer moeten aanleveren en de toezichthouders in feite hetzelfde werk moeten doen. Bovendien kunnen de beide toezichthouders ieder een eigen uitleg hebben van de wet, waarbij de één misschien strenger is dan de ander.

Om dat soort scenario’s te voorkomen, begonnen de ACM, de AP, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media anderhalf jaar geleden het SDT. Binnen het samenwerkingsplatform stroomlijnen de toezichthouders hun ideeën bij bepaalde wetgevingen en wordt bepaald welke zaak onder wiens toezicht valt.

De komende tijd gaat vooral veel focus naar de aankomende Europese wetgevingen, zoals de Digital Services Act, de Data Governance Act, de Data Act, de Digital Markets Act en de AI Act. “Dat maakt de noodzaak tot samenwerking alleen nog maar groter”, vertelt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, nu aan AG Connect. “Dat betekent een enorme verandering voor de digitale sector. Hoe gaan we dat organiseren? Hoe moeten wij dat aanpakken?”

Lees het hele artikel op AGconnect.nl: Toezichthouders samen aan de slag met nieuwe Europese wetgevingen

RECENTE ARTIKELEN

Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek

Lees verder

De carrière van Silvie Spreeuwenberg: ‘Ik ben een kennismakelaar’

Lees verder